Jak správně určit cenu nemovitosti?

Ideálně nastavená cena nemovitosti je při celé transakci prodeje/nákupu to nejdůležitější. Prodávající chce prodat nemovitost za co nejvyšší možnou cenu a zároveň kupující potřebuje vnímat cenu jako odpovídající a mít jistotu, že nepřeplácí zbytečně více, než je nutné.

Tržní cena nemovitosti

V tomto případě se podíváme blíže na to, jak určit tržní cenu nemovitosti. Zároveň existují různé prodejní strategie, jak s cenou pracovat a jejich špatné nastavení může prodávající straně velmi uškodit. 

Co ovlivňuje tržní cenu nemovitosti?

V první řadě je to aktuální situace na trhu. Ceny nemovitostí se velmi rychle proměňují a znalost trhu a predikcí, kam se bude situace dále vyvíjet je klíčová. Profesionální realitní makléř má přehled o trhu, informace od analytiků a také přístupy do systémů, kde si může dohledat reálné ceny, za které se podobné nemovitosti prodaly a jak dlouho to trvalo. Důležité jsou také jeho zkušenosti a odhad individuality nemovitosti.

Realitní trh ovlivňují významně také hypotéky

Regulace hypoték, podmínky jednotlivých bank a sazby, za které se hypoteční úvěry poskytují velmi ovlivňují nabídku nemovitostí i poptávku po nich. Mění pohled investorů a také rozhodování lidí, zda si nemovitost koupit nebo jít do podnájmu. Každý realitní makléř, který chce poskytnout perfektní služby, spolupracuje s hypotečním specialistou a dokáže s těmito informacemi pracovat.

Každá nemovitost je jiná

Image5

Vliv na prodejní cenu nemovitosti má také řada parametrů týkajících se nemovitosti jako takové. Je potřeba zohlednit lokalitu a množství konkurenčních nabídek nemovitostí v daném okamžiku. Dále cenu ovlivní vlastnictví, konstrukce, technický stav, výtah, zahrada, balkon, stav interiéru, atypický vzhled, dispozice, parkování, občanská vybavenost, náklady na provoz, orientace, patro, očekávané další investice, potenciál do budoucna a další parametry.

Citová hodnota

Kromě faktických vlastností, které zkušený realitní makléř dokáže sumarizovat a do ceny zohlednit je zde ještě jeden parametr, který je předem neznámý a to je citová hodnota a případná zainteresovanost kupujícího. Může to být sentimentální vztah k lokalitě nebo nemovitosti, vlastnictví přilehlé nemovitosti, rodinné vazby k nemovitosti, “láska na první pohled”, vzpomínka z dětství a podobně.

To vše je potřeba do prodejní ceny zahrnout a zároveň ji nastavit tak, aby kupující neodrazovala a nebyla na první pohled přemrštěná.

Strategie prodeje nemovitosti

Vyšší než tržní cena nemovitosti může způsobit, že se nemovitost neprodá tak rychle, jak se očekává. Pokud ji prodávající opravdu prodat chce, bude nucen jít s cenou plošně níže. Tato strategie nepůsobí dobře na kupující a budí dojem, že je na nemovitosti “něco špatně”.

Nižší cena nemovitosti přiláká hodně zájemců a v tom případě je velmi dobrým krokem mít k dispozici zkušeného realitního makléře, který dokáže správně vyjednat obchod tak, aby pro prodávajícího získal nejvýhodnější nabídku a zároveň prodej Vaší nemovitosti nesnížil na nepříjemné vydírání kupujících, ze kterého zůstanou jen negativní emoce.

Průměrná tržní cena nemovitosti je ideální strategií v případě, kdy prodávající na prodej nechce čekat příliš dlouho a je opravdu rozhodnut nemovitost prodat.

Pokud hledáte realitního makléře, který dokáže správně určit prodejní cenu nemovitosti a zohlednit její vyjímečné parametry tak, aby ji prodal opravdu za výhodnou cenu pro prodávajícího, neváhejte se na nás obrátit. Tuto službu poskytujeme zdarma.